7. söndagen efter pingst

Kärlekens lag

Mark. 10:17-27

 

17. När han sedan begav sig åstad för att fortsätta sin väg, skyndade en man fram och föll på knä för honom och frågade honom: "Gode Mästare, vad ska jag göra för att få evigt liv till arvedel?" Matt. 19:16 f. Luk. 18:18 f.

Fastän mannen var rik, var han inte tillfreds med sin rikedom. Det finns ett behov inlagt i människans väsen som inte kan tillfredsställas med mindre än att hon återförenas med den Gud som har skapat henne.

18. Jesus sade till honom: "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena.

Antagligen kallade mannen Jesus för god av ren artighet utan närmare tanke på innebörden. Han avslöjar därmed redan i tilltalsorden något av sin ytlighet. Jesus påtalar detta, men går sedan till hans fråga:

19. Buden känner du: 'Du ska inte mörda', 'Du ska inte begå äktenskapsbrott', 'Du ska inte stjäla', 'Du ska inte vittna falskt', 'Du ska inte ta ifrån någon vad som är hans', 'Hedra din far och din mor'." 2 Mos. 20:12 f. 5 Mos. 5:16 f., 24:14 f.
20. Då svarade han honom: "Mästare, allt detta har jag hållit från min ungdom."
21. Då såg Jesus på honom och fick kärlek till honom

Det fanns inget älskvärt i mannens självcentrerade sinnelag, men Jesus såg hur väl mannen skulle behöva andlig klarsyn och vända om till Sanningen. Det var den gudomliga barmhärtigheten som besjälade Jesus.

och sade till honom: "Ett fattas dig: Gå bort och sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga; då ska du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig." Matt. 6:19 f. Mark. 8:34. Luk. 12:33.

Jesus genomskådade mannen. Denne hade visserligen i yttre måtto, och enligt judarnas lagtolkning, avhållit sig från lagbrott, men hans hjärta var långt ifrån den renhet som lagen åsyftar. Jesus ville nu undervisa honom om detta och använde därvid en åskådlig metod. Han visste väl, att mannen inte skulle kunna förmå sig att ge bort sin förmögenhet och krävde det egentligen inte heller, men han ville visa mannen hur falskt hans vittnesbörd om laguppfyllandet var. Man förtjänar ingalunda evigt liv genom att ge bort sina ägodelar (1 Kor. 13:1-3), men att kunna göra det betyder, att man älskar Gud mer än sina ägodelar. Livet ges av Gud genom evangeliet, och detta ger oss i sin tur en ny syn på våra ägodelar, vilken innebär att vi i vårt hjärta har 'överlämnat' dessa åt Gud. Att ha (= förvalta) jordiska ägodelar är ingen synd. Abraham, trons fader, var mycket rik också i timlig måtto.
Jesus gav således mannen ett svar som dennes fråga förutsatte, nämligen vad mannen själv skulle göra för att få evigt liv, om han tänkte gå gärningarnas väg. Han borde inse att han inte skulle klara det och därför vända om och ta fasta på det evangelium som Jesus predikade.

22. Men han blev illa till mods vid det talet och gick bedrövad bort, ty han var mycket rik.

Mannen föll inte till föga inför Jesus och bekände sin oförmåga att befria sig själv från sin kärlek till penningen, trots att han insåg något av sin hopplösa belägenhet. Förlåtelsens väg var inte hans väg.

23. Då såg Jesus sig omkring och sade till sina lärjungar: "Hur svårt är det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike!"
24. Men lärjungarna häpnade vid hans ord. Då tog Jesus åter till orda och sade till dem: "Ja, mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds rike!
25. Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för den som är rik att komma in i Guds rike."
Ords. 11:28. 1 Tim. 6:9 f., 17.
26. Då blev de ännu mer häpna och sade till varandra: "Vem kan då bli frälst?"
27. Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men inte för Gud, ty för Gud är allting möjligt."
1 Mos. 18:14. Job. 42:2. Jer. 32:17. Sak. 8:6. Luk. 1:37.

Detta gäller inte bara vissa människor. Alla människor har 'penningar' i någon mening, och efter vår syndanatur älskar vi dessa mer än Gud och hans rike. Och det är helt omöjligt för oss att slita oss loss från vår penningkärlek. Om inte Gud själv genom sitt evangelium ger oss ett nytt och andligt liv, förblir vi utanför Guds rike. Det är därför helt befängt att likt mannen i texten till det yttersta vilja räkna med den egna förmågan när det gäller sann rättfärdighet.
Människans totala oförmåga i fråga om andliga ting beskrivs på många sätt och på många ställen i bibeln. Snart sagt hela bibelns framställning syftar till att understryka att det är Gud själv som med sin makt och efter sin vilja utför allt för oss och i oss ifråga om rättfärdighet och frälsning från vårt onda väsende.

_____________________

Dagens tema 'kärlekens lag' har inte mycket gemensamt med denna berättelse. Mannen med många ägodelar utmärker sig på ett helt motsatt sätt i det stycket. På samma sätt är också vi alla enligt vår onda natur på en helt annan linje än den sanna kärlekens. Det enda ställe i texten, där kärleken kommer fram är i Jesu tankar och själavårdande samtal med mannen. Textens huvudinnehåll är i stället Guds makt, envälde och nåd i kontrast till människans bundenhet i egenrättfärdighet och oförmåga till allt andligt.